arrow_drop_up arrow_drop_down
21 juli 2020 

Supplementen: het belang van omega-3-vetzuren

Wetenswaardigheden over omega-3-vetzuren

Omega-3-vetzuren zijn belangrijk voor tal van functies in ons lichaam. Ze spelen met name een rol bij de opbouw van de wand van al onze cellen. En deze celwand, het zogenaamde celmembraam, is essentieel voor de opname van vitale grondstoffen in de cel.

Belangrijke omega-3-vetzuren zijn eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Deze zijn vooral te vinden in zeevis en schaaldieren. Daarnaast is alfa-linoleenzuur (ALA) van belang, een omega-3-vetzuur dat voorkomt in planten. Je kunt EPA en DHA maken van dit plantaardige omega 3-vetzuur ALA, maar als vegetariër krijg je daar vaak niet voldoende van binnen; in ieder geval niet wanneer je niet dagelijks voldoende zee-algen eet. Let daar dus op wanneer je geen vis eet!

Vissen en schaaldieren zijn dus de krachtigste bron van omega-3 voor ons lichaam (naast de genoemde zee-algen). Onderzoek toont echter aan dat we, zelfs als we regelmatig vis eten, vaak toch niet voldoende omega-3 binnenkrijgen. Voor veel Nederlanders is aanvulling van omega-3-vetzuren dan ook wenselijk, in de vorm van EPA én DHA in de juiste verhouding.

Een mogelijke aanvulling

Het supplement Vitaily dat 1000 mg omega-3 vetzuren uit visolie bevat kan een aanvulling zijn van de dagelijkse hoeveelheid omega-3-vetzuren die je nodig hebt. Het mooie van Vitaily vind ik dat het niet alleen omega-3-vetzuren bevat, maar daarnaast nog tal van andere essentiële voedingsstoffen die mensen niet zelden tekort komen. Met Vitaily kies je daarmee in mijn ogen voor een goed doordachte combinatie van belangrijke voedingsstoffen. Wanneer je niet lekker in je vel zit of ziek bent lijkt me dat geen overbodige luxe, wanneer je gezond bent een goede stap om dat zo te houden.

De visolie in Vitaily is afkomstig van duurzaam gevangen vis met het MSC-keurmerk. Verder is het goed te weten dat omega-3-vetzuren snel beschadigd kunnen raken. Vitaily bevat daarom enkele antioxidanten (vitamine E en selenium) om de vetzuren te beschermen.

  • Meer lezen over welke voedingsstoffen mensen vaak tekort komen? Klik hier.
Over de schrijver
Reactie plaatsen